Menu & Search
11 tips om blue monday door te komen (en andere deprimerende dagen)

11 tips om blue monday door te komen (en andere deprimerende dagen)

Vandaag is het weer that time of the year: nee-hee, niet kerstmis maar blue monday!’ Alleen al van de term wordt ik spontaan depressief en het is uitgegroeid tot zoiets groot dat we er onderhand wel een nationale feestdag van kunnen maken: happy blue monday, allemaal!

Door al die aandacht lijkt het haast wel of  het uit den boze is om blij te zijn op deze dag. Uiteraard heb ik daar geen boodschap aan. Ik ben depressief wanneer ik dat wil, maar nog veel liever helemaal niet. Daarom bedacht ik wat dingen die je door blue monday heen slepen. Of eigenlijk door iedere ‘mindere’ dag. Zeg die depressieve bui maar alvast gedag!

Waar komt het fenomeen blue monday vandaan?

Vroeger hoorde je er nooit over: blue monday. Dat heeft zo zijn redenen. Wist je bijvoorbeeld dat het fenomeen blue monday pas in 2015 werd bedacht door psycholoog Cliff Arnall? Hij creëerde naar eigen zeggen een formule die zou aantonen op welke dag mensen zich het ongelukkigst voelen. Blue monday valt ieder jaar in de laatste volle week van Januari. Dat heeft er mee te maken dat rond deze tijd mensen beseffen dat hun goede voornemens zijn mislukt (iets waar ik zelf geen last van heb;-)), het nog ontzettend lang duurt tot de zomervakantie, het vaak een donkere dag is en de eerste dag van de werkweek. Mensen zouden zich volgens Arnall daarom op blue monday het meest neerslachtig voelen.

Hoe overleef je het?

Allereerst ben ik van mening dat blue monday maar een opgeblazen fenomeen is. Dat het koud is en donker is natuurlijk super suf. Iets waar ik zelf echt een pesthekel aan heb, maar dat we massaal allemaal op blue monday veranderen in labiele wezens slaat nergens op. Ik persoonlijk ben heel januari en eigenlijk de hele winter emotioneel instabiel. Oh, en wanneer ik ongesteld ben. Hm, zorgwekkend eigenlijk.

  • Open social media NIET

Wat je ook doet, geef niet toe aan je telefoonverslaving op dit soort dagen. Candy crush is al funest, maar social media al helemaal. Voor je het weet scroll je langs allemaal fitgirls. De een blijer en strakker dan de ander. Kortom slecht voor je zelfbeeld en niet reëel. Facebook en al die deprimerende reacties van verbitterde mensen helpen ook niet echt mee.

  • Ga wandelen of sporten

In ieder geval: beweeg! Dans desnoods door de woonkamer. Even een korte wandeling buiten of een sessie in de sportschool zal je goed doen. Ik weet het, de gedachte alleen al is deprimerend, maar als je doorzet voel je je daarna 100% beter. Moet je het wel niet overdrijven.

Hardloper op asvalt

  • Ben extra lief voor jezelf

Omarm jezelf, zeg tegen jezelf dat je er toe doet, gun jezelf dat stukje chocola (sla niet door) of die ene Netflix serie of favoriete film (geen melodramatische shit). Luister je favoriete muziek en zing keihard mee.

  1. Neem een lang bad

Neem een lang bad met je favoriete schuim, maskertje, badbom of (dolfijnen)badparels. Was je haar, smeer jezelf in met bodylotion en spuit je favoriete parfum op. Doe daarna je mooiste kleren aan. Of je nou naar je werk moet of thuis bent, je zult het rocken! Trap niet in de val der huispakken.

 

  • Eet een gezonde maar lekkere maaltijd

Gezond eten is belangrijk, al helemaal als je je rot voelt. Een patatje of zak chips lijkt misschien je enige redding maar daarna voel je je alleen maar slechter. Maak iets lichts, gezonds en lekkers.

  • Maak een planning

Maak een concrete planning voor je dag. Routine is the key! Houd je ook aan die planning maar wees niet te streng voor jezelf als het om de een of andere reden niet lukt. (ik ben zelf de koningin in het maken van slechte planningen dus ik weet hoe moeilijk het is)

  • Plan niet te veel

Sla niet door in je planning. Teveel op het programma is funest. Een routine is goed, maar zorg wel dat het haalbaar is. Anders bereik je het tegenovergestelde effect.

  • Doe ontspanningsoefeningen

Doe wat ademhalingsoefeningen, doe aan yoga of mindfulness. Op youtube, internet of  in je appstore kun je veel hulpmiddeltjes en apps vinden. Het VGZ heeft bijvoorbeeld een hele fijne mindfulnessapp.

  • Verzet je niet

Verzet je niet tegen je gedachten. Accepteer dat je je rot voelt en hou in je achterhoofd dat deze gevoelens maar tijdelijk zijn.

  • Doorbreek je negatieve denkpatroon

Doorbreek je negatieve gedachten door ze los van je te zien. Dit ben jij niet. Geef je negatieve gedachten desnoods een naam. Cruella ofzo. Spreek je negatieve gedachtes streng toe en zeg dat ze op kunnen rotten. Maak een lijstje met dingen die je blij maken of noem ze op in je hoofd.

  • Ga wat leuks doen

Hoef je niet naar je werk? Spreek af met vrienden. Ga leuke dingen doen. Plan een lunch of onderneem wat anders. Jezelf isoleren is funest.

Lachend de dag door

Steek je middelvinger maar op tegen blue monday. Met deze 11 tips kom jij lachend de dag door. Dit lijstje geldt natuurlijk niet alleen voor deze specifieke maandag, maar eigenlijk voor iedere dag dat je het even niet ziet zitten.

*Komen deze slechte dagen veelvuldig door? Praat er dan met iemand over en zoek hulp. Dat is absoluut niks om je voor te schamen.*

Wat is jouw ultieme tip tegen een slechte dag? 

Pin dit artikel naar je Pinterest!
Volg jij me al op: |Instagram|Pinterest|Facebook|LinkedIn|Twitter|? Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste blogs en win-acties.

Follow


EN VERGEET JE NIET IN TE SCHRIJVEN VOOR MIJN NIEUWSBRIEF!


Reageren is niet suf!

Reageren is niet suf!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Tekstschrijver nodig?

Huur Schrijfmevrouw in!