Menu & Search
Recept voor ontbijtballetjes: dit ontbijt heeft ballen

Recept voor ontbijtballetjes: dit ontbijt heeft ballen

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste blogs en abonneer je gratis op de SIS nieuwsbrief

Een goede morgen, het is weer dinsdag dus weer een nieuw ontbijt  op mijn blog. Afgelopen week was een drukke week, ik heb ontzettend veel gewerkt (voor mijn doen) en had weinig tijd om in de kerststemming te raken. De schurken hebben inmiddels vakantie en zijn niet meer te houden want ook kerstmannen brengen cadeautjes. Probeer ze maar eens aan het verstand te brengen dat Sinterklaas en de kerstman nou eenmaal een dealtje hebben gesloten en het of sinterklaas of kerst is. Nu zullen ze vast wel iets kleins krijgen, mijn man had het al over een lava-lamp. Serieus dat gaat er dus niet inkomen hè? Ik zie ons huis al in vlammen opgaan door die dingen haha. 

Vanochtend heb ik ballen voor mijn ontbijt gehad. Geen kerstballen en nooo, I know what you’re thinking, jij met je dirty mind. Ook dat heb ik niet voor mijn ontbijt gehad. Deze balletjes — oké, inmiddels neem ik mezelf ook niet meer serieus, hoe kan ik in godsnaam nog fatsoenlijk over ballen voor mijn ontbijt praten zonder dat ik er zelf constant om moet lachen — zijn compleet ONSCHULDIG. Er zit namelijk geen ongezond ingrediënt in. Voor zo ver dat nog bestaat, want is het tegenwoordig niet allemaal slecht voor je? Deze breakfastballs (klinkt beter) zijn zoet doordat er banaan in zit. Ook hier kun je weer lekker mee variëren met de ingrediënten.  Dit is hoe ik ze gemaakt heb:

Wat heb je nodig?

  • 4 rijpe bananen
  • 2 grote mokken havermout
  • 50 gram (of lekker meer) geraspte kokos. Dit was nog een ontzettende klus om te vinden in onze tiny dorps supermarkt, maar uiteindelijk bleek het gewoon bij de Aziatische ingrediënten te staan.
  • 50 gram noten, zaden of pitten. Ik heb zelf amandel gebruikt, omdat ik hier dol op ben. Hou je hier niet van, dan kun je er bijvoorbeeld nog wat extra kokos indoen.
  • 100 gram pure chocolade. Als je dit kunt vinden, een reep met 85% cacao gehakt in stukjes of van die kant en klare chocolate chips.
  • Eventueel wat kaneel en vanille

Hoe je deze ontbijtballen maakt:

ontbijtballen

  1. Als je een staafmixer hebt, dan is dit recept zo klaar. Het enigste dat je hoeft te doen is de rijpe bananen te pureren, de rest van de ingrediënten toe te voegen en er balletjes van draaien. Dit kan met zo’n ijslepel of gewoon lekker met je handen. Daar koos ik dan ook voor.
  2. Je hoeft ze nu alleen nog maar voor ongeveer 15 minuten op een bakplaat 180 graden af te bakken en voila, ballen voor je ontbijt.

Super handig  om mee te nemen en onderweg te eten, die ontbijtballen. Mijn zoontjes noemt ze overigens gewoon gehaktballen, haha. Maar geloof me daar smaken ze absoluut niet naar. Naast dat ze zo makkelijk om te maken en te vervoeren zijn, zijn ze ook nog eens goed voor je lijn.

Tot dusver weer een ontbijtpraat. Wie brengt er bij jullie de cadeaus? Sint of onze vrolijke goedgevulde kerstman?

 

 

 

 

 

 

Volg jij me al op: |Instagram| Pinterest |Facebook |LinkedIn |Twitter |? Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste blogs en win-acties.

Follow

Reageren is niet suf!

Reageren is niet suf!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Tekstschrijver nodig?

Huur Schrijfmevrouw in!