Menu & Search
Onze vakantie: glamping met een vleugje schimmel, veel wijn en slakken in de Auvergne

Soms voel ik me net een personage uit the Sims, bestuurd door iemand die met de »3 tijd versnel knopjes aan het spelen is. Deze metafoor begrijpen waarschijnlijk alleen nineties kids dus ik zal ook nog even  de minimalistische zes woorden tellende beeldspraak toevoegen: de tijd is weer voorbij gevlogen! Ook voor de meest noordelijke bewoners van het land konden niet ontsnappen aan de maandagochtend realiteit. Einde vakantie. Gelukkig hebben we de foto’s nog. In tegenstelling tot de afgelopen twee jaar gingen we dit jaar niet naar bella Italia, maar naar viva la France.

Als je mijn vorige blog hebt gelezen, dan is het je vast niet ontgaan dat ik waarschijnlijk net als de rest van het land ontzettend toe was aan vakantie.  Onze vakantie ging dit jaar iets minder ver dan andere jaren, maar nog steeds ver genoeg om horendol te worden van ruziënde kinderen op de achterbank.

Bijna last minute glamping in de Auvergne

Al het hele jaar droomde ik van een last minute vliegvakantie naar Griekenland, omdat we dit jaar het hardstyle kamperen in de vouwwagen zouden overslaan. De zee, kilo’s met knoflook overladen visjes en pita’s en glaasje ouzo, Of tapas in het zuiden van Spanje. Wellicht was ik even vergeten dat er drie kinderen mee moesten die ik absoluut geen plezier zou doen met last minute vliegreizen en een hotel waar ze zich koest moeten houden. De camping dan maar weer. Want als de kinderen naar hun zin hebben, dan hebben papa en mama ook feest. Dus gingen we bijna last minute opzoek naar een geschikte plek om onze wel verdiende schamele veertien dagen te mogen vertoeven. Helaas doen de meeste campings niet aan last minute, dus na het zoveelste telefoontje en mailtje met ”maar we zitten allang vol, mevrouw.” begon ik de moed bijna op te geven.

Gelukkig vonden we alsnog een fijne Franse camping met zwembad, restaurantje, bar, en speelveldje overladen met skelters en trampolines in de Auvergne. Budgetproof ook nog eens en met huuraccommodaties. Wat wilde we nog meer? De camping had helaas niet aaneensluitend 2 weken in de zelfde accommodatie, dus werd het een week in een safaritent en een week in een chalet. Wij waren natuurlijk allang blij dat we überhaupt nog een camping hadden gevonden. Als kers op de taart boekten we ook nog een geweldig bed en breakfast als tussenstop waar ik later deze week nog uitgebreid op zal terugkomen. Ready to go!

Files, poepexplosie en waarom tanken bij het eerste tankstation in Luxemburg een dom idee is

Blij dat we waren dat we een tussenstop hadden geregeld. De normaal 5 uur durende rit duurde namelijk bijna het dubbele. Dat had alles te maken met files, een poepexplosie in de maxicosi van Miss Nolah (want meiden schijten net zo hard) en het exceptioneel geweldige idee om goedkoop te tanken in Luxemburg (samen met de rest van de Nederlanders on the road).  Mensen, een tip voor volgend jaar, neem nooit het allereerste tankstation over de grens.  Gelukkig maakte het fijne gezelschap van de eigenaresse  van de B&B Maison le roux (Charlotte) en andere gasten bij een overheerlijk home cooked Frans diner alles goed. Hier voelde we ons ondanks het korte verblijf helemaal thuis.

Maison le Roux, Ormoy B&B Maison le Roux

Campinglife in de Auvergne

De tweede dag liep gelukkig gesmeerd. We besloten om de snelweg te ontwijken en kozen voor de routes nationales dwars door het Franse platteland. Geweldig mooi! Omdat ik zo snel mogelijk op de plaats van bestemming wilde aankomen besloten we om zo min mogelijk pitstops te maken.

Dit resulteerde in een collectief wildplas-partijtje langs een zonnebloemveld 20 km voor aankomst.

Zonnebloemenveld Frankrijk
Het beruchte veldje

Kom je met lege blaas aan, wel zo ontspannen. Na een korte maar krachtige kennismaking met de eigenaar werden we naar onze safaritent geleid waar we als een dolle ons halve huis en haard uitlaadde. De camping zag er gezellig en kleinschalig uit, maar helaas had onder andere onze tent een beetje last van schimmelplekken waardoor deze prinses toch even spijt had van de niet geboekte all inclusive vlieg vakantie naar Griekenland. Maar hé, ik ben niet de beroerdste dus negeerde ik maar wat me ter ogen was gekomen en veranderde de te safari tent met een sprankeltje fantasie en een glaasje rode wijn in een heerlijk vakantie paleisje. Oké, iets meer dan één glaasje.

Omdat het weer de eerste week iets tegenzat bezochten we een brocante markt en ook nog een winkel gevuld met brocante spulletjes. Dankzij onze voorliefde voor oude meuk, zijn we nu weer een verweerd luikje, oude Marokkaanse thee-schaal en een koffiemolen rijker. (mocht je ooit in Chantelle (Allier, Auvergne) komen en ook van oude meuk houden, ga dan zeker weten even langs Antiquités Brocante Chantelle, Cheval Blanc)

Cheval Blanc Chantelle
Antiquites Cheval Blanc

En omdat ik nu écht moet afronden volgt er nu nog een beknopte samenvatting van de rest van de vakantie.

De rest van de vakantie

Trampoline Moulins
Trampoline springen in Moulins

Naast geld uitgeven aan vergane glorie hebben we ook nog veel andere vakantie dingen gedaan. Ik wil niet te diep op alles ingaan omdat ik nog wel een mooi artikeltje wil schrijven over de Auvergne.  Hoe dan ook, op de camping hebben we ons, hoewel het niet helemaal ons ding was prima vermaakt, zij het niet dankzij onze geweldige Zeeuwse buurtjes dan wel de ambiance —ik gooi er maar even een chic klinkend Frans woordje tussendoor— van het Franse campagne (platteland). Verder hielden we heel wat barbecue avondjes voor de tent, de chalet en bij het restaurant. Bezochten we een geweldig pretpark: le Pal.  Ging ik iedere avond de strijd aan met een leger aan naaktslakken, en at ik er ook een paar bij gebrek aan beter in  de ragout (met honderden tegelijk teisterden deze ongewervelde vrienden ons schimmeltentje en die van de rest van de campingbewoners), zwom ik me letterlijk een slag in de rondte (groter was het zwembad niet) en spendeerde ik vooral heel veel kwaliteitstijd aan mijn kindjes en best wel lieve man.

Slakken eten in de Auvergne
Slakkenragout

p.s.

Ik leerde dit jaaar ook meer Frans dan twee jaar lang les op de havo.

Lees maar:

à l'écriture

Bisou en au revoir!

Volg jij me al op: |Instagram|Pinterest|Facebook|LinkedIn|Twitter|? Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste blogs en win-acties.

Follow

EN VERGEET JE NIET IN TE SCHRIJVEN VOOR MIJN NIEUWSBRIEF!

Reageren is niet suf!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.