Nu aan het lezen
Het slachtoffer van phishing en wat te doen (deel 2)

Het slachtoffer van phishing en wat te doen (deel 2)

slachtoffer van phishing

Een tijdje geleden schreef ik een blog over hoe mijn identiteit werd gestolen door een simpele klik in  een nep mail en hoe dat mijn humeur grandioos verpeste dankzij deze loser van een internetcrimineel. Gelukkig was ik hem of hun te slim af en kan ik weer schaamteloos online shoppen. Lees snel hoe het afliep, hoe je phishing mails herkent en wat je kunt doen als je dan toch net zo naïef als ik was om van die gehaaide wachtwoord vissers af te komen. 

Aangifte doen van phising

Ik werd gelukkig serieus genomen  en er werd een uitgebreid verslag gemaakt met bijlages van al mijn screenshots. (ik voelde me stiekem een beetje Carrie Mathison uit Homeland met al mijn snapshots en opgeslagen gegevens) Duur van deze aangifte: Een slordige twee en een half uur.

Oké, ik ging naar het politiebureau en was mijn ID vergeten en moest toen weer terug naar huis en was daar mijn ID kwijt waardoor nog meer paniek om er vervolgens achter te komen dat deze onder de scanner lag. Zwangerschapsdementie, dûh! Dus die tijd mag ik er niet bij tellen, maar voor mijn gevoel was het een eeuwigheid.

Ik had in ieder geval bewijs van deze schavuit en dat wilde de politieagente dan ook maar al te graag hebben. Na uitgebreid verslag te hebben gedaan werd er een rapport opgemaakt. De politie zou de gegevens gaan natrekken en navraag doen bij Marktplaats en Wehkamp over mogelijk bekende IP adressen. Het probleem is hierbij alleen dat oplichters zo vernuftig zijn dat ze verschillende omleidingen gebruiken en het achterhalen dus vaak praktisch onmogelijk is tenzij je een hele domme cyberboef bent. De agente gaf aan dat onderzoek waarschijnlijk niks op zou leveren. Of ik het gevoel had dat ik voor niets aangifte had gedaan? Nee, want wanneer er meerdere meldingen zouden komen zouden ze een groter onderzoek kunnen starten en wie weet ook weer een cyberbende opgerold kunnen worden.

Tips om er vanaf te komen hadden ze helaas niet echt. Ik had mijn cookies al verwijderd en zo ver ik wist de wachtwoorden van mijn online accounts gewijzigd. Ook had ik mijn telefoon terug in fabrieksinstellingen gezet en een betaalde virusscanner geïnstalleerd.

Te vroeg gejuicht

Helaas had ik toch even twee accounts over het hoofd gezien. Na een week kon ik opgelucht ademhalen en was er niks verdachts meer gebeurd, maar met deze gedachte had ik mezelf natuurlijk weer vervloekt want toen ik op mijn bankrekening ging kijken was er plotseling geld van mijn rekening afgeschreven van mijn vergeten Hello Fresh account die ik een paar weken eerder me had laten aansmeren door een ambitieuze deurverkoop jongen.  Niet veel later kreeg ik ook nog een rekening van bol.com. Of ik even wat sportkleding wilde aftikken. Uiteraard niet voor mij maar voor een van die internetcreeps ergens in de buurt van Amsterdam. (de personen die deze pakketjes ontvangen zijn overigens maar kruimeldieven die betaald krijgen om deze pakketjes aan te nemen.) Grote cybercrime bendes verkopen al deze spullen weer en vangen hier flink geld voor zo heb ik me onlangs op Radar laten vertellen. Dubbel mazzel dat ik er op tijd bij was, de bestellingen direct kon annuleren en ook deze accounts kon laten blokkeren. Nu bijna 5 maanden later kan ik wel stellen dat ik er echt vanaf ben en mijn lesje wel weer heb geleerd.

Voorkomen is beter dan genezen

Vooruit dan, ik heb nog wat goeie tips zodat jullie dit hopelijk nooit overkomt:

Allereerst is het belangrijk om regelmatig je wachtwoord te wijzigen, en niet 123, ikhouvanpaarden of flappie het konijn. Nee kies voor een sterk wachtwoord met letters,cijfers en leestekens en het liefst ook nog hoofd en kleine letters. Iets wat een heel gedoe is, I know! maar nog veel meer werk wanneer je zoiets overkomt als mij is overkomen. Geloof me!

See Also

Tips om Phishing mails te herkennen:

  • Let op spelfouten want die maken ze véél. Deze wachtwoordvissers zijn gewoonweg dommer dan dom. En zo niet dan vind ik jullie nog steeds stom.
  • Kijk naar de afzender, die is vaak ”niet bestaand” en van heel iemand anders dan waar de mail over gaat. Vertrouw je het niet? Vergelijk mails op internet of op fraudehelpdesk en mail desnoods in blanco mail eerst het email-adres waar het van afkomstig is of vraag aan het bedrijf zelf of ze deze mail hebben verstuurd. Iets wat ik had moeten doen, omdat bij mij de afzender dus wel echt van marktplaats leek af te komen.
  • Wees niet naïef en vertrouw geen enkele mail, écht overal ligt gevaar op de loer
  • Neem een goede virusscanner en spamfilter (voorkomen is beter dan genezen)
  • Controleer de link, NIET OP KLIKKEN, maar gebruik rechter muisknop om het linkadres te kopieren zodat je het bijvoorbeeld in een word-documentje kunt neerzetten. Vaak zie je aan de link dat dit niet van bijvoorbeeld je bank of ander bedrijf zelf is.
  • Conroleer de aanhef, phishing mails beginnen vrijwel nooit met geachte en dan je eigen naam, simpelweg omdat ze deze niet weten. Er staat dus vaak iets algemeens boven zoals geachte klant.
  • Tenslotte heeft computeridee  goede tips met duidelijke voorbeelden en gaat er dus nog een stuk uitgebreider op in als ik.

Toch gebeurd

  • Wanneer het je dan toch gebeurd verwijder dan direct al je cookies en verander al  je wachtwoorden. Ga dus na wat je allemaal zoal gebruikt via je e-mailadres, denk aan Wehkamp, Bol.com, Zalando etc. Desnoods laat je je accounts blokkeren en open je nieuwe accounts.
  • Schoon je hele PC op of wanneer het op je telefoon gebeurd, zet deze dan terug naar fabrieksinstellingen of naar een back-up van voor het incident.
  • Doe aangifte, hoe meer meldingen hoe beter de politie hier op in kan spelen zodat deze boeven gepakt kunnen worden. Als we allemaal denken dat er niks aan gedaan kan worden en geen aangifte doen, gaat de politie ook geen onderzoek doen. Pas bij meerdere meldingen kunnen ze er over het algemeen wat mee.
  • Houd na het incident je accounts nauwlettend in de gaten en je bankrekening ook
  • Stuur de desbetreffende mail naar fraude helpdesk en of bel ze op, zo kunnen ze dit in de toekomst op hun site plaatsen zodat andere mensen niet slachtoffer worden van dezelfde mail.

Heb je zelf nog tips? Vertel ze me hieronder in een reactie, via Social Media of in de mail, dan zet ik ze erbij. 

P.S. Deze aflevering van Radar over Phishing is ook erg interessant voor wanneer je wat tijd over hebt.

 

Volg je Strijkenissuf al op: |Instagram| Pinterest |Facebook |LinkedIn |Twitter |? Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste blogs en win-acties.

Follow
artikels met een * in de titel zijn gesponsord/betaalde samenwerkingen.

Wat is jouw reactie?
Droevig!
0
Eye-opener!
0
Herkenbaar!
0
Hilarisch!
0
Interessant!
0
Spannend!
0
Bekijk reacties (10)
  • Ik kan maar niet begrijpen dat mensen zo naief zijn mails te openen van banken waar ze niet bijzitten. Andere dingen lijken legitiem en dan kan het mis gaan knap vervelend, maar goed ik ben weer wat wijzer en let nog beter op.

  • Ik denk, gewoon mail niet openen bijj voorbaat als ik er niks mee heb, ik krijg best veel mail van otto en weet ik al niet wat, of van verschillende banken, misschien omdat ik met een It’er heb samen gewoond, weet ik gewoon dingen die automatisch erin zijn gekomen en die ik nog altijd navolg. Alleen als ik het echt vertrouw kijk ik, anders gaat alles ongezien de prullenbak in, juist als er een bank voor staat, vind het toch wel knap telkens dat ik mail krijg van banken waar ik niet eens bij zit en men dan als onderwerp heeft, u moet dit want zus en zo op uw rekening of bankpas, en ik weet gewoon dat mijn bank, alleen bij inloggen mail geeft op hun eigen site, never even per mail…

    X

    • Ik hoop het ook niet, dat je ze nodig hebt! Ja was niet zo heel leuk en erg tijdrovend, maar alles is goed gekomen.

  • Ik vroeg me al af wanneer het vervolg op dit verhaal kwam 🙂 fijn dat het inmiddels allemaal goed afgelopen is! Lijkt me echt vreselijk naar om mee te maken!
    Als ik het niet vertrouw gooi ik de mail ook vaak even door google of de afzender, meestal kun je dan al vrij snel ontdekken of het spam is.

    • Mompelt iets over baby’s en geen tijd. Haha, ja gelukkig is het goed afgelopen. Precies, google is daar super handig in!

  • Super vervelend. Wij kwamen er laatst ook per toeval achter dat er al een aantal jaren geld afhandig werd gemaakt op mijn vriend zijn bankrekening. We zijn gelijk naar de bank gegaan en we hebben een onderzoek laten starten en deze rekening meteen laten blokkeren. Nu is het gelukkig gestopt en gaat er geen geld meer van zijn rekening af. Ze hebben helaas wel 600 euro in het totaal van zijn rekening gehaald en dit hebben we helaas niet meer terug kunnen vorderen.

Reageren is niet suf!

Your email address will not be published.

© 2019 strijkenissuf.nl alle rechten voorbehouden

Deze website maakt gebruik van affiliate links. Check voor meer informatie de privacy verklaring

Scroll To Top